Kundecase: Forsvarets Flytekniske Uddannelse
Når forandring skaber fremdrift – Forsvarets flytekniske uddannelse gennemførte en omfattende transformation
Hvordan får man en hel organisation til at ændre kurs uden at miste hverken kvalitet, engagement eller retning?
Det spørgsmål stod Forsvarets flytekniske uddannelse overfor, da de skulle omlægge den lange flymekanikeruddannelse (B-mekanik) til en ny modulopbygget workshopmodel.
Resultatet i dag er tydeligt: Underviserne er klædt på til opgaven, det første hold er startet på den nye struktur, og organisationen har fået både ejerskab og et fælles sprog for forandringen.
Baggrunden – en omfattende omlægning:
Forsvarets flytekniske uddannelse har en helt central rolle: at uddanne Danmarks militære flymekanikere. En funktion, hvor både kvalitet og sikkerhed er kritisk fra helikoptere til avancerede kampfly.
Da uddannelsen skulle omlægges, stod souschef Martin Hulgaard og hans kolleger overfor en af de mest omfattende ændringer i skolens historie. Ikke nok med at undervisningsformen skulle gentænkes, alle undervisningsmaterialer skulle også opdateres til nye europæiske EASA krav.
For at lykkes med denne transformation hentede de hjælp udefra. Tim Pindstofte, McL, med speciale i forandringsledelse og organisatorisk transformation, blev inviteret ind til at facilitere en heldags workshop, der skulle klæde underviserne på til opgaven og skabe et stærkt fælles afsæt for forandringen.
“Tim tog udgangspunkt i sine egne erfaringer med forandringsprocesser. Det gjorde det nærværende og praksisnært – og samtidig fik vi som undervisere mulighed for at byde ind med vores egne idéer til, hvordan vi bedst kunne lykkes,” – Martin Hulgaard, souschef ved Forsvarets flytekniske uddannelse.
Workshoppen satte fokus på mindset og ejerskab. I stedet for at skabe modstand blev underviserne aktive medspillere, som kom med løsninger og forslag til, hvordan omlægningen kunne lykkes i praksis.
Konkrete resultater
Et fælles sprog:
Underviserne fik en fælles tilgang til forandringsarbejdet. Fra skepsis til engagement: Modstand blev vendt til ejerskab og motivation.
Smidig implementering: Materialer og strukturer blev opdateret hurtigere end forventet. Ny uddannelse i drift: Det første hold er startet på den nye workshopmodel, en stor milepæl.
“Det gav os et fælles sprog for forandringen og gjorde os klar til at tage fat på arbejdet med både struktur og undervisningsmaterialer. I dag er vi godt i gang med at gennemføre den nye workshopuddannelse,” siger Martin Hulgaard.
Perspektiv på forandringsledelse
Tim Pindstofte understreger, at enhver organisation uanset størrelse og branche kan stå overfor modstand, når tingene ændrer sig.
“Forandringsledelse handler i bund og grund om mennesker. Når man giver medarbejderne en stemme, skaber tryghed og giver dem metoder til at navigere i usikkerhed, så kan selv store transformationer blive til noget, der motiverer frem for at skræmme,” fortæller Tim Pindstofte.
Klar til fremtiden
Med omlægningen står Forsvarets flytekniske uddannelse nu stærkere både fagligt og organisatorisk. Skolen har bevist, at selv store forandringer kan lykkes, når de håndteres med rette værktøjer, faglighed og et stærkt fælles fundament.
“For os handlede det ikke kun om at ændre en uddannelsesstruktur, men om at få hele organisationen med på rejsen. Med Tims hjælp lykkedes vi med at skabe motivation, ejerskab og et fælles sprog for forandringen. Det har gjort os klar til fremtiden. ” – Martin Hulgaard, souschef ved Forsvarets flytekniske uddannelse.